You are currently viewing Problemy z budową dworca Łódź Fabryczna

Ilość inwestycji w Łodzi sprawia, że całe miasto powoli przeistacza się w wielki plac budowy. Jednym z miejsc, które w ostatnim okresie przechodziło poważną modernizację, jest dworzec Łódź Fabryczna. Niestety, budowa od samego początku, już na etapie wyłaniania wykonawcy, przechodziła przez różne trudności.

Zaczęło się od wykluczenia z konkursu z przyczyn formalnych dwóch faworytów, którzy oferowali najniższą cenę: 1,54 mld. Przetarg wygrała następna w kolejności firma z ceną, bagatela, 1,76 mld złotych brutto. Inwestycja jest ogromna, jej wykonaniem zajmuje się kilka firm, które połączyły siły. Projekt obejmuje infrastrukturę drogową dookoła nowego dworca oraz budowę trzypoziomowego budynku, z czego tylko jedna część znajdzie się nad ziemią. Jeśli chodzi o roboty budowlane, roboty drogowe czy usługi dźwigowe Łódź i jej nowy dworzec z pewnością są jednymi z największych w kraju placów budowy, najbardziej wymagających oraz potrzebujących najwięcej pracowników i różnorodnego sprzętu.

Poza zwykłymi trudnościami na budowie, których nie da się uniknąć, jedna z największych inwestycji kolejowych w całej Unii Europejskiej stanęła przed kolejnym problemem, jakim jest opóźnienie terminu otwarcia. Choć terminy prób technicznych i odbioru wyznaczone zostały na styczeń i luty 2016 – pierwsze pociągi wjechały do tuneli jeszcze w październiku 2015 – to ostateczny termin otwarcia wyznaczono na koniec sierpnia bieżącego roku. Mówi się również o tym, że z powodu braku operatora dworca, który nie został wyłoniony w zeszłym roku, dworzec będzie w początkowym okresie ział pustką: zbraknie na nim kiosków, sklepów i innych obiektów handlowych i usługowych, ponieważ nie było wiadomo, kto zajmuje się komercjalizacją dworca. Z tego powodu różne firmy nie mogły zająć się niezbędnymi pracami i ustaleniami, szczególnie finansowymi, związanymi z otwarciem swoich punktów na dworcu.
Ostatnim z nowych problemów okazują się tajemnicze roszczenia, jakie może wysunąć wykonawca, a które znalazły się w aneksie dotyczącym przesunięcia terminu otwarcia. Oficjalnie wykonawca nie wysunął roszczeń finansowych, nieoficjalnie mówi się, że jeśli to zrobi, to ta kwota może sięgnąć nawet kilkudziesięciu milionów złotych.

łódź fabryczna - dworzec podczas budowy